Tuesday 28 April 2015

Bila Malek potong line.




hari ini aku tak tahu, pulang dari wad, badan rasa letih. Aku bergerak pulang ke bilik dengan harapan aku tidak tertunduk lena atas katil. 2 case write up aku perlu siapkan sebelum menjelangnya hari jumaat. Aku tak tahu, kuasa syaitan mana yang terlalu kuat di bilik. Asal balik bilik je rasa nak tidur. Pernah aku utarakan masalah aku ni kepada mentor, dengan harapan dia boleh kesan jin apa yang ada dalam badan aku, ataupun dia boleh back up aku dengan berkata,


" biasalah, bila penat, sunnah untuk qailullah(tidur sebentar sebelum zuhur). "


tapi sebaliknya berlaku, dia telah memaksa aku membuat perjanjian dengan dia supaya tidak akan sesekali menjejakkan kaki ke bilik atau pulang ke kolej sebelum waktu asar. dasyat. dalam hati aku hanya mampu berkata,


" ini semua bida'ah. "


Dua minggu pertama, boleh lah aku tersenyum bangga mengotakan janji aku pada dia, masuk minggu ketiga dan seterusnya, dia dah balik pada perangai lama. Biasalah untuk manusia yang susah nak istiqamah macam aku, inilah dugaan dia.


Petang tu aku terlelap agak lama. Jadinya bila bangun, terus rasa segar. Aku mandi sebelum solat asar. Petang tu hujan renyai. Cuaca cukup syahdu dan selesa. Hujan renyai-renyai menyebabkan mud aku untuk beriadah tergendala. Malam ini aku tiada apa-apa urusan. Masa yang cukup sesuai untuk aku habiskan dengan study.


Petang tu aku bersiap awal untuk ke surau menunaikan solat maghrib. Aku bawak alquran dengan harapan dapatla aku selak sehelai dua selepas solat nanti. Aku lalu depan pintu bilik Malik yang aku tengok sedang khusyuk menghadap laptop. Malek perasan.


" Kau ada usrah ke luqman? "


Aku rasa macam nak masuk semula ke dalam bilik dan tinggalkan alquran aku atas meja.


p/s: Kata-kata Malek cukup padu dan makan dalam. Memang biasa sebelum ni aku hanya pegang quran bila ada usrah je ea?

No comments:

Post a Comment