Thursday 16 April 2015

Grand means business-Prof Azlin





Dalam wad O&G, kebiasaannya akan ada satu hari tu, dia panggil sebagai ' Grand Ward Round '. GWR ni sebenarnya adalah salah satu daripada senarai perkara-perkara yang dasyat sepanjang posting O&G ni. Kalau boleh aku ibaratkan GWR ni, dia seolah-olah engkau belajar silat. dan pada hari tersebut, akan turun berpuluh-puluh mahaguru yang dah pakai tali pinggang hitam tahap dewa.


serius. maksudnya, yang turun untuk round pada GWR adalah prof-prof yang dah veteran dalam department tersebut. Dan for sure lah big mother untuk wad aku adalah Prof Zaleha which is my own supervisor. Which is our head of department.


Nak diceritakan patient aku ni dia dah bersalin tengah malam tadi waktu aku tengah rancak berstudy group dgn budak-budak posting aku. Aku pun baru tahu pukul 7.30am bila ada student yang pergi awal update list patient. Memang la aku belum clerk dia punya post-natal history lagi, dah aku nak present apa nanti. jam dah pukul 7.45am, ada kelas pula pukul 8.00am.


" tak sempat. tak sempat. "


tapi aku rasa nasib aku baik. sebab harini ada tutorial dengan Dr Harry. maksudnya, kalau clash dengan ward round, so tak payah pergila ward round. Correlation yang cukup mudah. Otak aku cuba meyakinkan aku untuk bertenang dan maintain rileks. 


Aku tarik nafas lega. aku kira, case closed. takyah serabut. kelas koman-koman start lambat 5 minit. student present mesti lama punya. lepas tu Q&A lagi. paling awal pun mesti habis dalam 9.10 ataupun 9.15am. kah kah kah. waktu ni mesti GWR dah lama start dan aku punya patient registra dah cover.


aku rileks. buka buku tajuk yang Dr Harry nak bawak untuk tutorial arini. aku rasa untuk menjadi anak yang soleh, aku kena fokus dalam pelajaran. Biar fokus. Dapat result cantek baru mak aku bangga. gunakan amanah biasisiwa yang telah diberi untuk belajar bersungguh-sungguh. sentiasa bersedia awal. Barulah boleh jadi student contoh.


*handphone vibrate*


aku cukup tak berminat betul dengan orang yang tak reti nak senyap-senyap post something dalam whatsapp. ni nak share berita entah apa-apa la ni. grr


" registra bagitau grand ward round today start at 9.30am "


Takpela. Minggu depan la aku jadi pelajar contoh.


p/s: habis kelas aku tak tengok kiri kanan dah. member pun aku buat tak kenal je. sakit perut pun aku kena tahan. member mesej pun aku tak layan. terus aku berlari jumpa patient dan bertapa pergi berguru dengan registra aku. 

No comments:

Post a Comment