Thursday 16 April 2015

Teaching kepada Councelling



Hari ini punya cerita memang dasyat. Consultant ward round(CWR) yang sangat dasyat. tengah stress tanya budak-budak ni respon untuk buat usrah, entah tak tahu susah sangat ke nak respon. ke malu nak cakap yang korang taknak pergi usrah pun tak tahu la. punyala nak tunggu korang punya respon sampai terganggu persiapan aku untuk CWR tu.(alasan).


CWR ni kalau korang tak tahu, dia ala-ala teaching sebenarnya. dan biasala, kalau dah namanya teaching, so korang kena atleast prepare case. dan nak prepare case bukanlah ibarat kau mengunyah kacang goreng. paling koman, dah sehari korang kena review case tersebut. dah topup mana yang korg miss waktu clerk. baru boleh present dengan bergaya.


aku dah gabra sikit bila tgok clerking sheet aku macam ada tak topup lagi. aku baru clerk malam semalam. bantainya balik dari wad aku terus buat kerja lain. tak sempat nak review balik(alasan). padahal itu la juga case yang aku kena present waktu ward round nanti.


aku bila gabra, bila stress sikit mulala syaitan datang ganggu suruh aku berlagak cool. tapi dia punya kat dalam gabra takde siapa pun tahu.


aku boleh rilek lagi. sambil selak selak buku clerking aku. boleh nyanyi nyanyi lagi. tengok jam lagi 15 minit datang la Prof Lim ni.


buat rilek lagi. dalam dah gabra.


sekali dia masuk tak cakap banyak. 


" okey, let's do a circle. "


sudah. memang takde can aku nak menyelinap di celah-celah mereka yang bertubuh besar. aku ingat waktu usrah je duduk duduk buat circle ni. tapi takpe. aku boleh rilek atur-atur orang lagi.


" okeyh kau duduk sana, kau bukak lagi belakang, orang tak boleh masuk ni. " selamba.


Dalam duk sibuk mengatur, entah macam mana aku boleh lupa yang aku takde seat lagi. dan memang konfem-konfem la orang yang paling last akan duduk di sebelah prof. Ini memang rule of student yang dah wujud sejak dari zaman dinosaur lagi.


cis, macam mana aku boleh terlepas pandang benda paling basic macam ni.


kau tahu apa yang dasyatnya bila kau terpaksa duduk sebelah prof ni?


petang tu CWR bejalan selama satu jam. dan sepanjang satu jam tu.


tiga puluh minit pertama kena maki.


tiga puluh minit kedua baru kau belajar something.


p/s: kalau kau tak prepare, lebih baik kau buat cara tak prepare. tak payah menggelabah buat cool lebih. tapi lebih baik kau prepare. tak pepasal kau jadi punca consultant kau marah. bukan kau je yang kena. satu group kena tempias. lagi satu. kalau dah tahu tak prepare, cari la tempat yang paling selamat untuk kau bersembunyi.


No comments:

Post a Comment