Wednesday 6 May 2015

Pen merah



" Man, ada pen tak? Nak pinjam. "


" Ada. Nah. "


" Pen merah? Pen lain takde ke? "


" Takde la bro. Haha. Semua merah. "


" Kau nak buat apa la semua pen merah ni. "


Waktu aku masih di tingkatan 3(atau 4), arwah atok aku pernah bertanya soalan yg sangat klise. Soalan yang selalu ditujukan kepada budak-budak baru nak ' up '. Soalan yang berunsur kematangan sikit dan kadang-kadang soalan yang jarang budak semuda aku memberi jawapan yang serius kepada persoalan tersebut.


" Hakim bila dah besar nanti nak jadi apa? "


Kau kena faham. Aku antara budak yang menjadi bahan ataupun mangsa sistem pendidikan negara sendiri. Aku melihat pembelajaran sesuatu yang tak lari dari peperiksaan. Bila kau score result yg tinggi bermakna kau dah capai tujuan pembelajaran tersebut. Ilmu dan pendidikan yg sepatutnya melahirkan pelajar yg berfikir untuk menyelasaikan masalah, kini bertukar kepada melahirkan pelajar yang berfikir untuk lulus exam.


" Sedangkan hidup ini adalah suatu ujian.


Tenang alasan aku bila orang mempersoalkan student-student yg berjiwa exam-oriented ni. 


Nak dijadikan cerita, aku bukanlah tergolong di kalangan mereka yang bercita-cita besar. Cuma waktu tadika aku pun tak tahu tatkala budak2 sebaya aku melihat mereka yang berunirform sebagai suatu kerjayan yang cool, kenapa entah cikgu tadika aku letak cita-cita aku nak jadi peguam. Tak ikut waqi' semasa betul. Dia tak tahu ke kerja peguam tu sebelah kaki kat dalam neraka. Oh. Mungkin sebab nama aku ' hakim '. Aku yang tak tahu menahu peguam tu apa hanya akur sahaja. Wala'.


Meningkat besar, dan bila aku tahu peguam tu kerjanya macam mana. Memang aku buang terus. Sebab aku bukannya pandai berhujah ataupun bercakap. Cuma kalau bersembang pasal bola, non-stop dua jam aku boleh bagi lecture. Masa meningkat remaja aku masih tercari-cari cita-cita yang sebenar. Tidak istiqamah dan berfikir panjang. Cita-cita aku berubah-ubah. Dari menjadi saintis yang mencipta robot-robot yang mampu terbang, sehinggalah kepada pakar kimia yang mampu menghasilkan bom. Aku tak pernah serius. Cuma apabila ditanya, satu je jawapan aku.


" Asalkan bukan doktor. "


Skeptikal doktor itu kerjayanya untuk budak-budak yang pandai, budak-budak yang rajin, nerd dan noob itu masih melekat dalam diri. Langsung tak terasa yang diri ini layak untuk kerja-kerja sebegitu. Aku perlukan enjoy. Macam mana nak tengok bola weekend kalau asyik kena on-call. Nak bercuti? Nak melepak dengan kawan? Siapa yang nak setel? Jahilnya aku waktu pra-matang dulu.


Tempoh masa berlalu. Setelah sekian lamanya aku menghirup udara dalam sistem pendidikan negara, aku rasa perlu aku tetapkan cita-cita hala tuju memandangkan tak berapa lama lagi nak menghadapi SPM. Hanya satu kerjaya yang sesuai dengan aku. kerjanya rilek, gaji standard, tak banyak risiko, banyak cuti, belajar standard. Cikgu. Tapi takkan aku nak cakap cikgu. Orang kata, impian atau cita-cita ni tak pernah limit. Masa ni la kau kata nak letak jadi perdana menteri ke, agong ke, takde siapa akan pertikaikan. Jadi aku upgrade sikit cita-cita aku bagi nampak murni sikit dalam kalangan orang kampung.


" Hakim nak jadi lecturer tok. " sambil tersengih bangga sebab dah ada cita-cita.


Lecturer ataupun menjadi tenaga pengajar dah sebati dalam tubuh aku sejak sekian lamanya. Skema jawapan yang sama apabila dioal, aku mula istiqamah dengan cita-cita tersebut. Aku rasa inilah yang ditakdirkan untuk aku. Aku akan terus mendidik manusia. Aku akan terus berkhidmat dalam masyarakat. Inilah impian yang aku idamkan. megajar, dan diajar. Soleh, wa musleh.


Tapi, kita manusia.


Bisa saja sesat. Sesatnya itu datang dengan tiba-tiba. Sampai sekarang aku tak pasti celah mana sesatnya. Jalan mana yang aku ambik ni weh?


p/s: aku harap arwah atok aku tak marah sebab aku cakap tak serupa bikin.

No comments:

Post a Comment